Weet je, we kunnen de snelle veranderingen niet tegen houden. Het is eigen aan onze tijd en het zal alleen nog maar in stijgende lijn gaan: nog meer en nog sneller veranderen. 

Dit vraagt natuurlijk veel van ons systeem, alles heeft flexibiliteit en veerkracht nodig. Zo ook onze eigen fysieke en geestelijke vermogens. Als we niet opletten knabbelen we stukje bij beetje aan onze reserve-veerkracht, zonder dat we het weten.

Het is al lang geen geheim meer dat de kans op langdurige afwezigheid, door bijvoorbeeld burn-out, bij velen onder ons om de hoek loert. Ja, misschien ook wel bij jou! Ook al voel je dit absoluut nog niet.

Ik zie geregeld mensen die dachten dat dit (lees burn-out) hen nooit zou overkomen.

Het is daarom zeer wijs om je aandacht en energie-investering verstandig te beheren.

Een handig instrument hiervoor is de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid van S. Covey. Met deze tool kan je heel gemakkelijk nagaan of:

  • iets waar jij mee bezig bent
  • iets waar je je aan ergert
  • iets waar je je druk over maakt
  • ...

wel de moeite waard is om er zelfs maar enige gedachte aan te besteden!

Wat kan je doen?

Door helder in kaart te brengen waar je wel of niet invloed op hebt, verandert er iets in je denkpatroon.

1. Begin met te kijken naar die zaken waar je direct invloed op hebt. Dit is alles wat te maken heeft met jouw eigen gedrag. Een paar voorbeeldjes:

  • Wat doe je wanneer je niet akkoord bent met beslissingen? Word je boos, zeg je niks of ventileer je naar je teamgenoten? Lost één van deze gedragingen iets op, win je er tijd mee? Als het antwoord neen is, waarom doe je dat dan nog?
  • Hoe beheer jij jouw agenda? Laat je die volplannen met dringende zaken? En zijn die dan ook nog belangrijk? Ben je wel bezig met de lange termijn of hol je achter de feiten aan? Als dit zo is, wat doe jij dan om dit te veranderen of wacht je misschien tot je wat meer tijd krijgt? Je weet toch dat die extra tijd nooit komt hé!
  • ...
Je kan altijd jouw manier van ageren en reageren op iets veranderen. Je bent geen slachtoffer die ondergaat, je bent actor in jouw eigen leven. Altijd! Je hebt altijd een keuze, altijd! 

2. Heb je geen rechtstreekse invloed, kijk dan naar wat je wel kan doen.  

  • Je hebt misschien een leidinggevende die jou opdrachten geeft, maar nooit jouw mening vraagt. Hoe ga je hier dan mee om? Je hoeft niet meteen te gaan klagen, je kan wel bij de opdracht jouw advies en wat extra opties toevoegen.
  • Je ergert je dood aan de roddelcultuur in jouw afdeling. Wat doe je? Hoe doe je dat? Kijk eens wat jouw invloed onrechtstreeks zou kunnen zijn.
  • ...

Met andere woorden als het regent trek je een jas aan en neem je een paraplu mee zodat jij droog blijft. Maar stop met zagen over het weer want daar kan je nu eens niks aan veranderen.

3. Heb je helemaal geen impact laat dan los. Steek daar geen tijd meer in, geef dit geen aandacht. Het kost alleen maar energie.

Kies dus bewust en doe niet mee aan datgene wat energie zuigt. Dit vraagt wat introspectie werk, maar hé, het levert wel wat op. Namelijk energie, ruimte in je hoofd en tijd.

Wanneer je hier bewust mee bezig bent en telkens wanneer je voelt dat je je druk maakt, dat je zenuwachtig bent, dat je je ergert,...neem dan 5 minuten tijd. Stel jezelf de vraag: "Heb ik hier impact op? Indien ja, doe dan wat nodig is, indien neen, STOP en laat los.

Lijkt dit te eenvoudig? Geloof je het niet? Probeer het dan eerst eens uit en beslis dan wat je doet.

Ik heb met mensen gewerkt waarvan hun hele denken en emotionele beleving van omstandigheden op een paar minuten tijd veranderde, toen ze inzagen hoeveel ze zelf in de hand hadden.

Wij helpen je met plezier in deze energiebalans zoektocht. Neem gerust contact met ons op.

 

 

 

 

 

 

Posted
AuthorCarolien Boom